d

d

tirsdag 9. september 2014

Første arbeidsdag på Falck

I dag har jeg hatt min første arbeidsdag på Falck Næstved. Det er vært veldig interresant, utfordrende og lærerikt. Det er litt annerledes enn det jeg er vant i til forhold til Norge. Jeg var med som observatør med en paramedicener og assisent. På stasjonen er det 8 aktive ambulanse/paramedicerbiler. Forskjellen på en vanlig ambulanse og paramediciner bil er at akuttbagen. For det er en ekstra bag med som paramedicinerne kan bruke.

De forskejllige rollene i ambulansen er litt annerledes her enn i Norge.
Assient er i Norge som trinn 1
Ambulansebehandler er det samme som ambulansearbeider.
Paramedicener  er det samme som paramedic.

Får å begynne å ambulanseskolen i Danmark må du vare minst 21 år. I Danmark må du gå 2 år og 7 måneder på skole før du blir assisent. Det tar 2 år før du blir behandler også tar det 5 år før man blir paramediciner.

Det er en litt annerledes arbeidsmåte og noe annet utstyr. Jeg har fått være med å delta i behandlingen av de ulike pasienten. Men det vanskelig i løpet av dagen var språket. Når danskene prater fort så er det vanskelig å henge med. Og siden ikke alle forstår norsk sånn som eldre f.eks så blir det litt vanskelig i starten. Kollegaene er veldig snill og ble godt tatt imot. Så når språket for kommet seg litt så blir det bedre og lettere for både meg, pasienter og kolleger.

-Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar